| Blogginlägg

The Purchasing Chessboard

Jag har just läst huvuddelen av AT Kearney’s nya bok The Purchasing Chessboard. Precis som alla andra managementkonsulter är AT Kearney’s konsulter besatta av att göra matrisanalyser. De flesta managementkonsulter stannar vid fyrfältsmatriser (2×2), men för att bräcka alla andra har AT Kearney slagit sig på en 64-fältare. I grund och botten är det en fyrfältare som successivt bryts ned till åtta gånger åtta, som ett schackbräde. Perspektiven är köparens styrka versus säljarens styrka.

The purchasing chessboard

Matrisens grundbeståndsdelar består av olika inköpsstrategier. Inköpsstrategierna som sådana är inga nyheter utan mest gammal skåpmat som fått en ny förpackning. Jag tycker själv att varje strategi är ganska fåordigt beskriven och den ger inte mycket vägledning om hur man går från ord till handling. Det känns mest som boken är en meny över olika inköpsstrategier, medan recepten finns på annat ställe. Detta är lite likt AT Kearney, dvs paketera skolboksexempel och annat i lite lyxigare förpackning, de har gjort sig kända för denna arbetsmetod tidigare. En alternativ titel hade kunnat vara 64 sätt för en inköpare att spara pengar.

Boken kostar 387 kronor hos Bokus, vilket kanske inte är så väl investerade pengar. Köp hellre O’Briens bok om kategoristyrning som jag nämnde häromdan.
http://www.bokus.com/b/9783540887249.html?pt=search_result&search_term=the%20purchasing%20chessboard
Ännu billigare är att läsa AT Kearneys hemsida:
http://www.purchasingchessboard.com/content/en_en/esb/index.php?size=8

En rödhårig kvinna står vi en tavla/ whiteboard och skriver.

Strategier – från nuläge till önskat läge

| Artikel

En strategi är planen som kan ta oss från ett nuläge till ett önskat läge. Med en tydlig och faktabaserad beskrivning av det önskade läget och nuläget samt tydliga och konkreta utvecklingsaktiviteter med ägarskap och styrning är möjligheterna stora att vi når de mål vi satt upp. Lägg sedan till vilja och flexibilitet så är vi hemma!

Bild uppifrån på lastfartyg med containrar.

Försörjningsstabilitet – inköps bidrag till robusthet

| Artikel

Försörjningsstabilitet är en av de faktorer som bygger en organisations robusthet, dvs. förmåga att hantera störningar i omgivningen. Det handlar om att skapa stabila försörjningskedjor av varor och tjänster. Inköp spelar en viktig roll i det arbetet när det gäller att hantera valet mellan en och flera leverantörer, geografi och relationen med våra leverantörer.

Ett gäng skyskrapor sedda underifrån.

Robusthet – att klara omvärldskriser

| Artikel

Att skapa robusthet innebär att vi agerar på det som vår analys visar. Det är inte ett arbete som görs en gång – det är något som måste ske regelbundet som en naturlig del av verksamheten. Omvärlden förändras och det gör även vårt företag eller vår organisation. Det är det som robusthet handlar om – att hantera förändring.  Bäst är om vi kan agera innan det händer något!