Jag har just läst huvuddelen av AT Kearney’s nya bok The Purchasing Chessboard. Precis som alla andra managementkonsulter är AT Kearney’s konsulter besatta av att göra matrisanalyser. De flesta managementkonsulter stannar vid fyrfältsmatriser (2×2), men för att bräcka alla andra har AT Kearney slagit sig på en 64-fältare. I grund och botten är det en fyrfältare som successivt bryts ned till åtta gånger åtta, som ett schackbräde. Perspektiven är köparens styrka versus säljarens styrka.
The purchasing chessboard
Matrisens grundbeståndsdelar består av olika inköpsstrategier. Inköpsstrategierna som sådana är inga nyheter utan mest gammal skåpmat som fått en ny förpackning. Jag tycker själv att varje strategi är ganska fåordigt beskriven och den ger inte mycket vägledning om hur man går från ord till handling. Det känns mest som boken är en meny över olika inköpsstrategier, medan recepten finns på annat ställe. Detta är lite likt AT Kearney, dvs paketera skolboksexempel och annat i lite lyxigare förpackning, de har gjort sig kända för denna arbetsmetod tidigare. En alternativ titel hade kunnat vara 64 sätt för en inköpare att spara pengar.
Boken kostar 387 kronor hos Bokus, vilket kanske inte är så väl investerade pengar. Köp hellre O’Briens bok om kategoristyrning som jag nämnde häromdan.
http://www.bokus.com/b/9783540887249.html?pt=search_result&search_term=the%20purchasing%20chessboard
Ännu billigare är att läsa AT Kearneys hemsida:
http://www.purchasingchessboard.com/content/en_en/esb/index.php?size=8