Det finns många likheter mellan ledarskapsmetoder från olika discipliner. En sådan metod är så kallade minnesramsor. Den finns exempelvis inom militärt ledarskap, där de säger: 8F, 4S3V, RASSOIKA osv. Finessen är förstås att de ska vara ett stöd till minnet när man inte har läroböckerna tillgängliga. Kanske var det en kvartermästare som hoppade av den militära banan, blev civilinköpare och tog med sig konceptet minnesramsor. Det är inte helt orimligt, eftersom kvartermästare är en form av militär inköpare.
Inom inköpsledarskap skulle nog de flesta börja med att räkna upp följande minnesramsor:
Flera av dem relaterar till förhandling, strategi och riskanalys. Kanske är det en slump men sannolikt beror det på att dessa ligger inom en inköpares vanligaste arbetsuppgifter. Ett par av dem handlar dock om helt andra saker och det är 5S och 7K. 5S har belysts här på bloggen tidigare, men 7K är en nykomling.
7K är inte fullt så väldefinierad som de andra förkortningarna. Det finns varianter med 8K, 9K och 10K. Gemensamt verkar vara att hitta slagord som tydliggör vad en värdeskapande inköpsverksamhet bör innehålla. Här följer inköpsbloggens egen definition på 7K:
Konkurrenskraftig leverantörsbas. Det vill säga skaffa dig världens mest konkurrenskraftiga leverantörer och utveckla den basen.
Kapabilitet kan dels syfta på att ha en kapabel personalstyrka. Men det syftar också på att ha ett bra kapabilitetsindex, dvs väl fungerande arbetsprocesser.
Komplett avtalstäckning innebär att så stor andel som möjligt av alla köp görs via kanaler för vilka det finns formella och professionella inköpsavtal med bra villkor. Omvänt en låg andel vilda köp.
Kostnadsreduktioner: Arbeta systematiskt med att identifiera besbaringsmöjligheter. Genomför dem, mät resultatet och rapportera.
Konsensus: Arbeta tvärfunktionellt i sourcingteam, kategoriteam, upphandlingsteam etc och fatta alla inköpsbeslut i fullständig konsensus. Diskutera tills ni når dit.
Kollaborera med leverantörerna. Sänk garden och gräv ner stridsyxan. Inrikta dig istället på långvariga och vidsträckta leverantörsrelationer som når flera steg ner i värdekedjan.
Kommunikationen knyter ihop allting. Som inköpare måste man vara en fena på att kommunicera. Det handlar om verbal, skriftlig och visuell förmåga. Det gäller att kunna hantera en mängd kanaler: telefon, epost, affärsystem, intranät, portaler. För denna hantering måste man kunna verktyg som Office, CMS, EDI-verktyg mm.
Passade inte just de här K:na dig så kan du bygga på med några till, exempelvis: kommersiellt attraktivt, konkurrensutsatt, kontrakterbart, kravspecifikation, kontext, kvalitet eller kapacitet.
Tipsa gärna om fler minnesramsor i kommentarsfältet.