Inköpares intresse för mässbesök varierar. Några kuskar jorden runt för att hinna med varenda leverantörsmässa, medan andra aldrig gjort ett enda besök. Att intresset varierar kan förstås bero på vilken inköparroll man har, men detta förklarar nog inte allt. Intressegraden varierar helt enkelt och orsaken kan man nog bara spekulera i. Nåväl, oavsett man finner det givande eller inte så är mässbesök en arbetsuppgift för inköpare. Frågan är nu hur man kan sköta den på ett så effektivt sätt som möjligt?
Planering är, som för allting annat, en förutsättning för bra resultat. Först gäller det förstås att välja rätt mässa. För det andra kan man fundera på vilken mässdag som är bäst. Den första dagarna brukar ha mest besökare och därmed trängsel, på slutet tunnar det ut. Detta gäller dock inte kombinerade fack och konsumentmässor där besökarantalet ökar när det närmar sig lördag-söndag. Genom att studera mässans hemsida bör man planera in några viktiga montrar att besöka. Svenska mässor är ganska små och man hinner som regel besöka alla intressanta mässmontrar på en dag. Men ska man besöka en av de stora industrimässorna i Frankfurt så blir planeringen A och O. Dessa mässor är så stora att det är svårt att hitta det mest intressanta utan att läsa på i mässkatalogen.
Boka in möten. Vissa mässdagar kan vara hektiska och det kan bli svårt att få träffa ledande personer hos intressanta leverantörer. Har man bokat ett möte så kommer de garanterat att ta sig tid. Men boka inte upp all tid; det kan behövas spontana möten också.
Kvantitet står före kvalitet. Stanna inte för länge i varje mässmonter, det är viktigare att hinna med fler. Det handlar om att etablera så många intressanta relationer som möjligt. Väl hemma kan den djupare analysen ta vid. Fler uppgifter kan inhämtas via mejl, hemsidor, kreditupplysningsföretag etc.
Gå inte till gamla kända leverantörer, såvida du inte har ett unikt syfte med ett sådant besök. Kardinalfelet som många gör är att bara söka upp de gamla vanliga kontakterna, eftersom det känns tryggt att prata med personer som man redan känner. Nej, de kända bör sparas till ett annat tillfälle.
Ska man gå runt ensam eller i grupp? Ur ett effektivitetsperspektiv är det förstås effektivast att gå runt ensam. Desto större gruppen är, desto långsammare går det. Men problem infinner sig när flera individer från samma organisation går runt och diskuterar samma saker. Det framförs på olika sätt, vilket kan skapa förvirring på leverantörsmarknaden. Nej, det ger nog ett seriösare och kraftfullare intryck om två eller tre personer går runt ihop, men blir man många fler så får man förstås ta hänsyn till tidsfaktorn.
Undvik lockelser. Det är ganska vanligt att de inre regionerna av vissa mässmontrar innehåller hemliga rum där det bjuds på paraplydrinkar och annat som har negativ inverkan på effektivitet och omdöme. En del ser det som målet att få komma in i de hemliga rummen, men är syftet ett effektivt mässbesök så undvik dessa!