Vid besök hos leverantörer brukar min nyfikenhet snabbt dra mig till anslagstavlorna i produktionsmiljön, där de är vanligast förekommande. Dels vill jag snappa upp information om orderläge, produktionstakt, kvalitetsutfall mm; dels skaffa mig en uppfattning om hur deras ledning väljer att kommunicera. Jag menar att anslagstavlan kan ge en fingervisning om hur moget och välutvecklat ett företag är. Det kan förvisso finnas fler informationskanaler, så anslagstavlan kan inte förväntas säga allt, men den är en start.
Inköpsavdelningen är en administrativ miljö och mycket kommunikation sker via papper, epost etc, men anslagstavlan är ändå en informationskanal inte att förakta. Den sitter där ständigt och gör sig påmind, i motsats till intranät mm så behöver man inte gör något aktivt för att se den. Anslagstavla kan också bli ett ansikte mot besökare. Den visar vad vi gör och vad vi åstadkommer.
Vad bör anslås på inköpsavdelningens anslagstavla?
A och O är förstås personalen; namn, bild, arbetsuppgifter, allt som kan vara värt för en besökare att känna till. På en anslagstavla finns det mer plats för text än i en telefonbok, det går att fylla på med ganska fylliga beskrivningar. På traditionellt manér bör det förstås finnas en frånvarolista också.
Inköpsavdelningens mål och roll är viktigt att kommunicera utåt. På en anslagstavla kanske detta tar sig mer visionära termer, men det är ändå det som är en av kärnpunkterna som man vill kommunicera. Eventuellt skulle man kunna tänka sig att anslå inköpspolicyn.
Mätetal och måltal är precis lika viktiga på en inköpsavdelning som en verkstad och det finns därför ett stort behov av att kommunicera dessa. Problemet som vi kan ställas inför är att ekonomiska mätetal inte alltid bör spridas för vinden. Här gäller det alltså att ha omdöme. Det kan dock finnas många harmlösa mätetal; exempelvis leveransprecision, kassation, reklamation antal, processade ordrar etc.
Vad finns på er anslagstavla? Tipsa i kommentarsrutan nedan.