Många hävdar att det professionella inköpet uppstod i industrialismens smältdegel under 1850-talet. De främsta drivkrafterna fanns just inom stålindustrin, textilindustrin och järnvägen. Ta som exempel utbyggnaden av den svenska järnvägen som började 1853 och som under slutet av 1800-talet blev ett enormt logistikprojekt. Det gällde att anskaffa och distribuera räls, bygga järnvägsstationer, tillverka och underhålla järnvägsfordon m.m. Allt detta ställde högre krav på anskaffning och logistik. Man köpte främst varor och de viktigaste frågeställningarna var köpspecifikationen och transportmedlen. Diskussionen handlade främst om hur man skulle definiera och mäta kvalitet och kvantitet. Handeln byggde på lagstiftning från 1734.
Grundläggande inköpsteorier
Under epoken 1900 till 1945 formulerade man många av dagens grundläggande inköpsteorier. I kölvattnet av Frederick Taylors läror om effektivisering krävdes effektiva metoder för försörjning av varor. 1913 formulerar Ford Whitman Harris den så kallade Wilsonformeln. Därefter tillkommer Paretos teorier i början av 1900-talet, och så även Wrights inlärningskurvor för att nämna några. Ronald Coase lanserar sina första teorier 1937. Dessa teorier har legat till grund för många köpa-tillverka-beslut.
Första steget mot strategiskt inköp
1905 får Sverige en moderniserad köplagstiftning. Den tar bl.a. upp skillnaden mellan engångsköp och repetitiva köp vilket är första steget mot strategiskt inköp. Inspirerade av germansk rättstradition antar vi också en ny avtalslag 1915 som lever än idag. Under denna epok ändras produktfokuset från järnvägen till krigsmaterielindustrin och annan tillverkande industri. Sammantaget flyttar fokuset från köpspecifikationen mot logistikperspektivet och inköparen börjar bli mer analytisk.
Under krigsåren ligger förstås ett starkt fokus på leveranssäkring, eftersom det rådde brist på allt. Det finns inte speciellt mycket svensk litteratur från denna epok, utan man läste företrädelsevis litteratur på det tyska språket. Man läste författare såsom Bucka, Klaas, Weber och Wittekopf men även vissa anglosaxiska författare. En milstolpe är Helen Hyssells bok The Science of Purchasing från 1923.