| Blogginlägg

Kategoristyrning – Category Management in Purchasing

Idag fick jag hem Jonathan O’Briens nya bok Category Management in Purchasing. Jag har inte hunnit läsa så mycket men den känns redan som den fyller en funktion: Vad jag menar är att den mesta litteraturen som handlar om kategoristyrning utgår ifrån ett säljarperspektiv. Förvisso kan det fungera om det är ungefär samma produkter som säljs som köps. Många inköpare sitter dock med många indirekta inköpskategorier och har behov av andra synsätt. Jag tror Ó’Brien kan bli en stark konkurrent till van Weele på utbildningar inriktade mot strategiskt inköp.

O’Briens röda tråd i boken är en kategoristyrningsprocess som bygger på fem I:

  • Initiering
  • Insikt
  • Innovation
  • Implementation
  • Förbättring (Improvement)

O’Brien lämnar genomgående praktiska förslag på genomförande, verktyg etc, vilket gör att man kan ha praktisk nytta av den också… dvs inte bara en teoretisk hyllvärmare som mycken annan akademisk inköpslitteratur kan vara. Det jag gillar mest är kapitlet som i detalj beskriver hur man tar fram sin egen sourcingplan, innehållande markansdanalyser, intressentanalyser, genomförande etc.

Intressant är alltid ur vilken litteratur som en författare hämtat inspiration. I O’Briens litteraturförteckning finner jag kända namn som: Baily, Farmer, Farrington, Kraljic, Lysons, Porter och Womack. Van Weele lyser dock med sin frånvaro… kan det vara en slump? Jag ser också att han läst mycket Lean och Six Sigma.

För den prismedvetne rekommenderar jag köp hos Adlibris för 455 välinvesterade kronor:
Jonathan O’Brien Category management in Purchasing

En grupp yngre kollegor lutar sig över en laptop.

Att sjösätta en kategoristrategi

| Artikel

En av de största utmaningarna i kategoristyrningsarbetet är implementering och realisering av kategoristrategierna. Det är lätt att en kategoristrategi bara blir ett fint dokument hos inköpsavdelningen i stället för att genomsyra organisationens förändringsarbete och åstadkomma resultat. Det finns många orsaker till att det blir så. Den här artikeln fokuserar på några praktiska faktorer i själva överlämningen från arbetet med att ta fram en kategoristrategi till hur den ska omsättas i handling. Det handlar om involvering, beslut, relevans och kommunikation.

En man och en kvinna sitter vid ett mindre bord i ett café el liknande och tittar på en laptop.

Kategoristyrning i mindre organisationer

| Artikel

Genom att tänka och arbeta klokt kan kategoristyrning i hög grad skapa värde och bidra till även en mindre organisations mål och uppdrag. Vissa element i kategoristyrning är faktiskt lättare att få till i en mindre organisation än i en stor komplex organisation.

En samling unga kollegor sitter respektive står upp och lyssnar koncentrerat och tittar till höger utanför bild.

Det svåra andra kategoriprojektet

| Blogginlägg

Inom både film och musik är det ett allmänt känt faktum att den andra filmen eller det andra albumet riskerar att bli mindre framgångsrikt än debuten. Ta till exempel Highlander 2 som med all rätt fått kritiker att parafrasera tag-linen från första filmen ”There should only have been one” och ni förstår varför det andra…