| Blogginlägg

Professionalisering av vår yrkeskår

Förra veckan handlade bloggen om hur man bör träna upp sin relationsförmåga för att bli en bättre inköpare. Många andra inlägg har handlat om inköparens personliga egenskaper och kunskaper, samt vad som krävs för att bli en framgångsrik inköpare, sammanfattningsvis handlar de om att träna sin analytiska och kommunikativa förmåga. Men jag ställer mig även frågan vad är det som krävs för att göra den samlade yrkeskåren mer framgångsrik, mer professionell?

Den allra första dagen på mitt första inköpsjobb sa min chef:

”Du ska veta att vårt viktigaste uppdrag är att dokumentera våra inköp.”

Det etsade sig fast. Men vad menade han egentligen? Menade han att vi inte skulle göra muntliga avtal eller fanns det en högre ambition?

Titta på andra yrkesgrupper som nått stor framgång i samhället, t.ex. läkare. För några hundra år sedan var man livrädd för läkaren, ty läkarkurerna hade direkt negativ påverkan. Men sedan hände något. Läkarna började dokumentera sina metoder. Man kunde sedan gå tillbaka och studera vad som verkligen hände. Vad fungerade och vad fungerade inte? Successivt kunde man systematisera kunskapen – yrket professionaliserades. En annan framgångsrik yrkesgrupp är advokater. Samma här. En yrkeskår som skickligt dokumenterar sina ärenden, systematiserar fallen, och följaktligen får stort förtroende.

För en inköpare innebär dokumentera inte enbart att skriva journaler och akter. Betydelsen är större. Det handlar om att samla information och data. Systematisera den för att sedan analysera. Här kommer våra inköpssystem in i bilden. Men även många enklare verktyg hjälper oss att systematisera. Vi ritar lök- och vattenfallsdiagram; kvadradantanalyser, simbanor etc. Alla dessa verktyg är egentligen bara olika sätt att dokumentera. Och verktygen blir vår egen metodlära. Men professionaliseringen ligger också i att sprida kunskapen via olika tidskrifter, digitala media etc.

Om vi ånyo tar läkar- och juristyrkena som jämförelse; vad mer är det som professionaliserat dessa grupper. Jo, universitetsutbildningar, och här börjar inköparna ta efter, även om det tagit tid. För en 15-20 år sedan var det många som tog sig in i yrket genom omskolning på företaget. Man skolade om alla möjliga medarbetare som blev över vid omorganisationer. Kraven på teoretisk utbildning var låga. Men ett skifte har skett. För ett par år sedan visade bloggen inte mindre än tolv universitet som satsar på inköp. Men det behövs mer. Och tyvärr hör man ibland att skolorna har svårt att fylla sina utbildningsplatser. Varför? Är det kurserna eller yrket som inte är attraktiva? Vi kanske ska börja med kurserna, där det ibland verkar vara svårt att skapa intressanta och attraktiva kursplaner.

Slutligen finns det en sak som kan bidra till professionalisering och det är specialisering. I dag vill många inköpare vara generalister. Lite juridik blandat med logistik, kryddat med retorik. Man hoppar mellan tuvorna för att kunna göra nytta på olika sätt. Kanske framgångsrikt för personen, men inte för proffesionen. Det kanske är dags att nå professionens hårda kärna. Vad är det som inköpare kan göra mycket bättre än alla andra? Studerar vi inköpsprocessens olika faser brukar de vara: strategisk planering > upphandling > leverans, i fallande svårighetsgrad. Alltså borde specialiseringen fokusera på de tidiga faserna. Att bli specialist på marknads- och spendanalyser; helt enkelt det strategiska arbetet.

EFFSO Tools artikel

Vad gör en kategoriledare?

| Blogginlägg

Vad gör en kategoriledare i en etablerad inköpsorganisation och vad gör hen inte? Om man vill förstå det behöver man ha en övergripande bild av inköpsorganisationen, en insikt i vilka andra inköpsroller där finns samt hur de förhåller sig till varandra. Givetvis behöver det även finnas en väl definierad inköpsprocess. Vår gästskribent, Fredrik Azmani, har…

EFFSO Tools artikel

Analytisk kompetens – mer än att hantera siffror

| Blogginlägg

Analytisk kompetens har blivit allt viktigare inom inköpsområdet. Den lyfts ofta fram i kravprofiler för inköpare på framför allt taktiskt och strategisk nivå. Inom många organisationer finns inköpsanalytiker som en separat roll. De flesta beskrivningar av inköpsmetoder innehåller flera tunga analytiska avsnitt. Men det finns en otydlighet i vad som egentligen menas med ”analytisk kompetens”….

EFFSO Tools artikel

Get Vested

| Blogginlägg

Förra veckan gästades Sverige av Vestedmodellens frontfigur Kate Vitasek. På flera olika platser hade vi möjlighet att möta henne för att förstå vad hon betonar som allra mest. Och intresset var stort. Förvisso har det diskuterats samarbetsinriktade affärsrelationer under många år. Men tidigare har det saknats tydliga verktyg och samarbetsformer som leder fram till fruktbara…