| Blogginlägg

Inköpsspelet 1.0

Igår handlade bloggen om motivation – hur man motiverar sina leverantörer. Men motivation handlar även om hur man sporrar medarbetarna. Och här kommer vi in på ett ännu svårare område och det är inlärning. För vi kan ju vara hur motiverade som helst att lära oss något, men det fastnar ändå inte. Förvisso kan en inköpare alltid slå i böckerna när man glömt något, men inköp kräver även ett visst mått av intuition. Vissa saker måste bara sitta i ryggmärgen.

Lek är både en erkänd motivationskapare och effektiv inlärningsmetod. Det kan gå till på många sätt. Till exempel är förhandlings- och rollspel särskilt populära i inköparkretsar. Bloggen har i det avseende beskrivit hållbarhetsspelet och förhandlingsträning. Klassiska spelplaner likt Monopol förekommer också, så låt oss titta in i detta område:

Utifrån idéerna i ett riskspel från inköpsavdelningen på ett större svenskt företag i verkstadsbranschen har bloggen skapat ett inköpsspel som illustrerar den sortens spel. Så här ser spelplanen ut:

inkopsspelet

Det här är ett spel som utgår ifrån en ganska traditionell inköpsfilosofi, dvs att inköpsverksamheten bygger på transaktioner, där inköparen spelar med pengar och risker för att få största möjliga utbyte. Låt oss därför kalla spelet nivå 1.0, så att framtiden kan rymma högre nivåer och andra dimensioner.

Ladda ner spelplan, instruktioner mm på följande länk: Inköpsspelet 1.0

God spellycka!

En grupp yngre kollegor lutar sig över en laptop.

Att sjösätta en kategoristrategi

| Artikel

En av de största utmaningarna i kategoristyrningsarbetet är implementering och realisering av kategoristrategierna. Det är lätt att en kategoristrategi bara blir ett fint dokument hos inköpsavdelningen i stället för att genomsyra organisationens förändringsarbete och åstadkomma resultat. Det finns många orsaker till att det blir så. Den här artikeln fokuserar på några praktiska faktorer i själva överlämningen från arbetet med att ta fram en kategoristrategi till hur den ska omsättas i handling. Det handlar om involvering, beslut, relevans och kommunikation.

En framgångsrik start – fem viktiga fokusområden för en ny inköpschef

| Blogginlägg

I dagens dynamiska, för att inte säga turbulenta, företagsklimat spelar inköpschefen en central roll. Fokus på sänkta kostnader kontrasteras med starka incitament för att säkerställa en robust, effektiv och inte minst hållbar leveranskedja. Det senare kan till och med innebära ökade kostnader. Att som ny inköpschef lyckas att balansera dessa två motpoler kräver ofta en…

7 goda vanor hos en framåtlutad inköpsorganisation

| Blogginlägg

Sedan den kom ut 1989 har Stephen Coveys ”Seven Habits of Highly Effective People” sålts i fler än 25 miljoner exemplar och översatts till över 40 språk. De sju vanorna som Covey fördjupar sig i är att vara proaktiv, börja med slutet i åtanke, börja med det viktigaste, tänka win/win, försöka först förstå och därefter…