| Blogginlägg

Växla upp innovationskraften

Många anser att Thomas Alva Edisons största uppfinning var glödlampan. Kanske för att den är så påtaglig i vår vardag. Men hans största uppfinning var egentligen forskningslabbet, där de fysiska produkterna utvecklades. Under mer än 100 år var labbet den helt förhärskande metoden för att utveckla nya produkter. Något annat fanns inte på kartan.

Mattias Axelson vid Handelshögskolan menar i en nyutgiven bok att labbet halkat ner på andra plats som metod för att utveckla nya produkter. På tronen står nu partnerskapet. Han menar att genom bra partnerskap med leverantörer, kunder mm kan vi skapa starkare innovationskraft än vad det traditionella labbet kan.

Enligt Axelson räcker det inte bara att ha bra partners, det krävs fler faktorer för att lyckas. Den egna organisationens förmåga att förändra sig är en sådan. Partnerskapet får heller inte behandlas lättvindigt, som t.ex: ”Jomen, ingenjörerna i respektive organisation talar ju samma språk, så det här kommer att gå så bra.” Nej, språkförbistring och skillnader i terminologi mellan olika företag är en vanlig källa till missförstånd och misslyckande. Det är en annan poäng i Axelsons bok.

Boken är inte specifikt skriven för inköpare, men efter en stunds läsning finner man att den blir tillämpbar på olika inköpssammanhang som handlar om outsourcing, partnerskap och innovation. En riktig inspirationsthriller med många exempel från verkligheten.

Bokens behändiga format gör att den ryms i fickan på tjänsteresan. Du hinner läsa den under en resa mellan provinshuvudstäderna i öst, väst, nord eller syd.

Köp boken på Adlibris för 198 kr, inkl. moms, exkl rabatt.

Du kan också lyssna på Mattias berätta om boken på följande länk:

Mattias Axelson; Växla upp innovationskraften, Skapa nya värden genom partnerskap.

Mikrofon

Poddar: Att lyssna är det nya svarta

| Blogginlägg

Det är inte långt kvar till semestern för de flesta, och sommar förknippar många med sommarprat. Vi har kikat på hela listan och ser fram emot att lyssna på Peter Carlsson, vd Northvolt, Karin Bodin, vd Polarbrödsgruppen, och Claudia Olsson, vd Stellar Capacity, m.fl. Men om rastlösheten slår in och inköpshjärnan söker stimulans, varför inte…

Inköpslitteratur-på-EFFSOs-kontor-i-Sundbyberg

På litteraturfronten en hel del nytt

| Blogginlägg

En av fördelarna med att anställa nyexaminerade studenter är att de alldeles nyligen läst ett antal kurser – och rimligen tragglat sig igenom en hel bunt med inköpslitteratur! Senast i raden att börja som managementkonsulter på EFFSO Consulting är Gabriella Hamner och Gustaf Sagent. Eftersom båda läste diverse inköps-, supply chain- och logistikkurser under sina…

EFFSO Tools artikel

Kategoristyrt inköp – Lärdomar från IKEA

| Blogginlägg

I förra veckan kom Sveriges svar på Jonathan O’Briens lära om kategoristyrt inköp – i boken Kategoristyrt inköp delar författaren Magnus Carlsson sina erfarenheter från IKEA. Magnus utgår ifrån en inköpsprocess som skiljer sig från den klassiska; han ser huvudsakligen fem steg: 1. Definiera > 2. Mäta > 3. Analysera > 4. Förbättra > 5….