| Blogginlägg

Inköp och Supply Chain Management publicerad

Det är nästan 40 år sedan en internationell författare inom inköpsområdet översattes till det svenska språket. Förra gången det begav sig var 1973 då Peter Baily översattes. Den här gången är det mästarnas mästare Arjan van Weele som översatts. Efterlängtat, eftersom van Weele är en av de allra mest tongivande på inköpsområdet. Jämför man översättningarna av Baily och van Weele inser man snabbt vilka stora förändringar inköpsverksamhet har genomgått under de här 40 åren. Baily talar mycket om att köpa rätt och att kontrollera att allt blir rätt. Van Weele väljer istället att tala om inköpsverksamhetens strategiska roll i ett mycket större sammanhang. Samtidigt kan man skönja vissa likheter; exempelvis talar Baily om inköpsmål i form av resultattermer och aktivitetstermer, medan van Weele trycker på de liknande begreppen resultateffektivitet och resurseffektivitet.

Van Weeles bok Inköp och Supply Chain Management betraktas som en av de bredaste böcker som finns på inköpsområdet. Boken vrider och vänder på alla viktiga frågeställningar som inköpare (och andra) behöver känna till. Därför passar den även för personer som inte titulerar sig inköpare, exempelvis kravställare, reskontra, projektledare, planerare, ledande befattningshavare m.fl.. Ty det är genom tvärfunktionell förståelse för inköpsverksamhet som organisationer kan uppnå bästa resultat.

Van Weele har ansträngt sig för att göra boken utbildningsvänlig. Rikliga illustrationer, fallstudier, instuderingsfrågor mm gör boken till en fröjd för såväl lärare som elev. Texterna pendlar mellan akademisk precision och lättläst emfas, vilket gör att den passar för många olika utbildnings-nivåer. En stor fördel är också att van Weele gjort i ordning flera hundra powerpoint-bilder (på svenska) som bygger på illustrationer mm från boken. Med andra ord är allt färdigt och klart för att börja utbilda.

Powerpointpresentationer på svenska (länk öppnas i nytt fönster)

Köp boken till dig själv och dina kollegor på någon av följande webbplatser:

Adlibris 489 kronor inkl. moms och frakt (länk i nytt fönster)

Bokus 494 kronor inkl. moms och frakt (länk i nytt fönster)

Bokia 506 kronor inkl. moms (länk i nytt fönster)

Priserna beaktar inte eventuella rabattbrev.

En grupp yngre kollegor lutar sig över en laptop.

Att sjösätta en kategoristrategi

| Artikel

En av de största utmaningarna i kategoristyrningsarbetet är implementering och realisering av kategoristrategierna. Det är lätt att en kategoristrategi bara blir ett fint dokument hos inköpsavdelningen i stället för att genomsyra organisationens förändringsarbete och åstadkomma resultat. Det finns många orsaker till att det blir så. Den här artikeln fokuserar på några praktiska faktorer i själva överlämningen från arbetet med att ta fram en kategoristrategi till hur den ska omsättas i handling. Det handlar om involvering, beslut, relevans och kommunikation.

En man och en kvinna sitter vid ett mindre bord i ett café el liknande och tittar på en laptop.

Kategoristyrning i mindre organisationer

| Artikel

Genom att tänka och arbeta klokt kan kategoristyrning i hög grad skapa värde och bidra till även en mindre organisations mål och uppdrag. Vissa element i kategoristyrning är faktiskt lättare att få till i en mindre organisation än i en stor komplex organisation.

En samling unga kollegor sitter respektive står upp och lyssnar koncentrerat och tittar till höger utanför bild.

Det svåra andra kategoriprojektet

| Blogginlägg

Inom både film och musik är det ett allmänt känt faktum att den andra filmen eller det andra albumet riskerar att bli mindre framgångsrikt än debuten. Ta till exempel Highlander 2 som med all rätt fått kritiker att parafrasera tag-linen från första filmen ”There should only have been one” och ni förstår varför det andra…