| Blogginlägg

Arjan van Weele på svenska

I flera månader har det gått rykten om att Arjan van Weeles världsberömda bok Purchasing and Supply Chain Management ska publiceras på det svenska språket. Det är också många som på olika sätt hört av sig till bloggen i denna fråga. Därför kan det vara på sin plats att bekräfta ryktet. Jo, sanningen är att förlaget Studentlitteratur under en längre tid arbetat med en översättning. Den förväntas publiceras om ungefär en månad.

Man kan fråga sig varför intresset är så stort för en bok vars innehåll redan är känt? Svaret får man nog söka i läsarnas behov av att läsa en så otroligt känd författare tolkad i ett språkbruk och terminologi som ligger närmare det svenska yrkeslivet. För även om nästan alla inköpare och blivande inköpare behärskar det engelska språket är det en större upplevelse att få läsa på ett språk som ligger närmare de egna tankarnas språk.

Inköpsbloggen fick provläsa ett par sidor av den svenska utgåvan och redan i dessa sidor kan man märka skillnader. De blytunga engelska meningarna, vars längd vida överskrider det vi är vana vid i svenskt språkbruk, är uppdelade i flera mindre och lättlästa meningar. Vidare är ord och uttryck i linje med det svenska språk som inköpare, ekonomer, jurister, logistiker, kvalitetsutvecklare m.fl. använder sig av. Samtidigt inser man att det måste vara utmaning för översättarna att fånga upp de nyanser som finns i de olika språken. Ta exempelvis nyansskillnaden mellan engelskans ’efficiency’ och ’effectiveness’. Hur kommer den att uttryckas i den svenska översättningen? Det omvända har vi i svenskan när vi talar kvalité och kvalitet*. Vilket av dem menar det engelska språket när det skriver ’quality’?

Arjan van Weeles första bok gavs ut i början av 90-talet och den aktuella utgåvan är den femte. Böckerna är så pass spridda, lästa och refererade att man kan säga att van Weele faktiskt format en hel generation av yrkesverksamma inköpare. Han följer noggrant utvecklingen på inköpsområdet. Nya rön och trender bevakas och belyses. Därför kan man inte bara nöja sig med att ha läst trean eller fyran. Vill man ligga i inköps frontlinje är femman ett måste. Vidare gör bredden på hans böcker att de passar för ganska många sorters inköpare. Han belyser offentlig upphandling, industriellt inköp, tjänstesektorn, detaljhandeln, kategoristyrning, kvalitetsledning och socialt ansvar för att nämna några viktiga områden.

Primärt är boken en kursbok som passar för högskolor och yrkesutbildningar. Men förutom att täcka många olika områden har den en varierande karaktär som vidgar dess användningsområde. I vissa delar beskriver van Weele, med akademisk precision, olika teorier och forskningsresultat. I andra delar presenterar han praktikfall som berättar om hur teorierna har applicerats i praktiken. Vidare exemplifierar han arbetssätt med ett stort antal verktyg, diagram, illustrationer etc, vilket ibland mer liknar en handbok. Detta gör att boken även fungerar fint som referensverk på en arbetsplats.

Alla ni som är otåliga – hav tålamod! I dessa väntans tider kan ni passa på att se och höra Arjan van Weele när han besöker Göteborg och Stockholm den 8 och 9 februari (länk öppnas i nytt fönster).

Ni som aldrig läst van Weele kan, i väntan på den svenska utgåvan, provläsa kapitlet om marknadsstrukturer och leverantörsmarknadsundersökningar på det brittiska förlagets hemsida (2.06 MB öppnas i nytt fönster).

 

*kvalité avser den produktkvalité som brukaren förväntar sig att produkten ska ha. Kvalitet avser i vilken grad som den förväntade produktkvalitén uppfylls. Analogt kan detta tillämpas på kvalité och kvalitet i organsiationer, processer, tjänster etc.

En grupp yngre kollegor lutar sig över en laptop.

Att sjösätta en kategoristrategi

| Artikel

En av de största utmaningarna i kategoristyrningsarbetet är implementering och realisering av kategoristrategierna. Det är lätt att en kategoristrategi bara blir ett fint dokument hos inköpsavdelningen i stället för att genomsyra organisationens förändringsarbete och åstadkomma resultat. Det finns många orsaker till att det blir så. Den här artikeln fokuserar på några praktiska faktorer i själva överlämningen från arbetet med att ta fram en kategoristrategi till hur den ska omsättas i handling. Det handlar om involvering, beslut, relevans och kommunikation.

En man och en kvinna sitter vid ett mindre bord i ett café el liknande och tittar på en laptop.

Kategoristyrning i mindre organisationer

| Artikel

Genom att tänka och arbeta klokt kan kategoristyrning i hög grad skapa värde och bidra till även en mindre organisations mål och uppdrag. Vissa element i kategoristyrning är faktiskt lättare att få till i en mindre organisation än i en stor komplex organisation.

En samling unga kollegor sitter respektive står upp och lyssnar koncentrerat och tittar till höger utanför bild.

Det svåra andra kategoriprojektet

| Blogginlägg

Inom både film och musik är det ett allmänt känt faktum att den andra filmen eller det andra albumet riskerar att bli mindre framgångsrikt än debuten. Ta till exempel Highlander 2 som med all rätt fått kritiker att parafrasera tag-linen från första filmen ”There should only have been one” och ni förstår varför det andra…