| Blogginlägg

Lateral eller vertikal inköpsprocess

I gårdagens inlägg konstaterades att inköpsprocesser har många olika intressenter och för att få det att fungera så måste man få fram någon slags flerstämd harmoni i kråksången. Frågan är nu hur man kan strukturera upp orkestern så att den låter samspelt?

Till att börja med kan vi titta på de vertikala inköpsprocesserna, dvs de som följer organisationens hierarkiska struktur. Dessa processer är relativt enkla att få att fungera, eftersom de bygger långa traditioner för hur organisationer fungerar. De bygger helt enkelt på att ledningen fattar beslut som verkställs av organisationen; beslut som ledningen inte själv vill fatta delegerar man. Till detta har man en del övergripande planer och riktlinjer. I gengäld får ledningen tillbaka rapporter om utfall samt underlag för att fatta nya beslut.

Vertikala inköpsprocesser

Vertikala inköpsprocesser

Klurigare blir det att skapa laterala (=horisontella) inköpsprocesser. Det är i den laterala inköpsprocessen som vi verkligen behöver tråckla oss fram genom organisationens alla intressenter och virrvarret av olika vertikala regler. Det är här besluten måste fattas på ett tvärfunktionellt sätt, vilket är lättare sagt än gjort.

Lateral inköpsprocess

Den mycket kände organisationskonsulten Jay Galbraith tar i boken Designing Organizations upp olika typer av organisationer, varav den processorienterade är en typ. Här beskriver Galbraith fem sätt att åstadkomma laterala processer. Den enklaste nivån är frivillig vilken uppkommer spontant i alla organisationer oavsett ledningen vill eller inte. Nästa nivå är e-koordinering, där man använder någon form av elektroniskt verktyg för att samordna arbete och beslut. En något dyrare process uppstår genom att tillsätta en formell grupp, exempelvis ett ’sourcing team’. Gruppen har tydliga mål och medlemmar som är till viss andel dedikerade uppdraget. Nästa steg är att tillsätta en integrator, dvs en person som leder den formella gruppen. Ledaren kan exempelvis vara en sourcingspecialist, projektledare, processledare eller liknande. Den mest sofistikerade och dyrste formen av laterall processformning är en matrisorganisation.

Det räcker förstås inte att bara bestämma hur sofistikerad den laterala inköpsprocessen ska vara; det behövs också skapas ett klimat som uppmuntrar till tvärfunktionalitet. Galbraith ger några tips:

  • Jobrotation mellan avdelningar
  • Avdelningsöverskridande aktiviteter
  • Samlokalisering av medarbetare
  • Funktionell spegling, dvs likhet i olika vertikala rör
  • Mät- och belöningssystem

 

Bildmaterial

wordpress visitor

7 goda vanor hos en framåtlutad inköpsorganisation

| Blogginlägg

Sedan den kom ut 1989 har Stephen Coveys ”Seven Habits of Highly Effective People” sålts i fler än 25 miljoner exemplar och översatts till över 40 språk. De sju vanorna som Covey fördjupar sig i är att vara proaktiv, börja med slutet i åtanke, börja med det viktigaste, tänka win/win, försöka först förstå och därefter…

Fokusera på indirekt material för att ta hem besparingar

| Blogginlägg

En modern inköpsfunktion jobbar konstant med att proaktivt identifiera besparingspotential och effektiviseringar inom sin leverantörsbas. Något som såklart är än mer viktigt i en lågkonjunktur. När ekonomin vänder neråt är en av de mest effektiva strategierna att öka fokus på inköp av indirekt material. Indirekt material utgör ofta en stor del av inköpsvolymen för många…

Affärskvinna diskuterar på ett möte

Tail spend: Kostnaden för en stor leverantörsbas blir större och större

| Blogginlägg

En vanlig riktlinje för inköpsavdelningar är att det är viktigt att konsolidera sin spend till ett färre antal leverantörer. Inköp samlar volymer hos färre leverantörer för att få bättre priser och mer effektiva processer, vilket i sin tur sparar organisationen pengar. Trots detta är det inte ovanligt att det smyger sig in några leverantörer som…