| Blogginlägg

Förändringsledarskap inom inköp

Förändringsledarskap (change management) har blivit inneterm. Den kanske inte spridit sig så mycket inom inköpsområdet, men ibland hör man inköpare som är inne och nosar på detta område.

Flygbolaget Lufthansa har i en intressant artikel beskrivit hur de applicerade förändringsledarskap i sin inköpsorganisation under den stora flygkrisen i början av 2000-talet. I sammanhanget ville man förändra sin ganska reaktiva och behovsorienterade inköpsorganisation till att bli värdeskapande. Man ville förändra inköpsrollen till att bli, en för de interna kunderna, kritisk partner. Genom att ge inköparna större beslutsfrihet samt härleda besluten från de ekonomiska problemen ville man flytta fram inköparnas position.

Som så många andra företag hade Lufthansa ett traditionellt behovsorienterat inköp där beslutskriterierna främst var produkt- och leverantörsspecifika. I det nya inköpet ville man bli förändra process och beslut till att följa ett problemorienterat mönster. Så här ser deras processförändring ut:

Processförändring vid förändringsledaarskap

Processförändring vid förändringsledaarskap

Det mest intressanta med Lufthansfallet är själva förändringsprocessen. Huvudmetodiken byggde på att ledningen identifierade fyra områden som man ville förändra: kunskapsöverföring, erfarenhetsinlärning, praktiska bevis och stödverktyg. Dessa, tillsammans med ledningens förväntningar, nedtecknades i en plan, vilken blev grund för inköpsvisionen. Därefter fick inköparna fylla i enkäter över statusen i de olika arbetsprocesserna. Genom att kontrastera vision och utvecklingsnivå kunde man lägga fast en utvecklingsplan. På detta sätt blev inköpsorganisationen delaktig i planen; den blev inte bara en papperstiger skapad av ledningen.

Läs mer om Lufthansas förändringsledarskap i den synnerligen intressanta artikeln Good Practices in Purchasing and Supply Management.

En grupp yngre kollegor lutar sig över en laptop.

Att sjösätta en kategoristrategi

| Artikel

En av de största utmaningarna i kategoristyrningsarbetet är implementering och realisering av kategoristrategierna. Det är lätt att en kategoristrategi bara blir ett fint dokument hos inköpsavdelningen i stället för att genomsyra organisationens förändringsarbete och åstadkomma resultat. Det finns många orsaker till att det blir så. Den här artikeln fokuserar på några praktiska faktorer i själva överlämningen från arbetet med att ta fram en kategoristrategi till hur den ska omsättas i handling. Det handlar om involvering, beslut, relevans och kommunikation.

Bild uppifrån på lastfartyg med containrar.

Försörjningsstabilitet – inköps bidrag till robusthet

| Artikel

Försörjningsstabilitet är en av de faktorer som bygger en organisations robusthet, dvs. förmåga att hantera störningar i omgivningen. Det handlar om att skapa stabila försörjningskedjor av varor och tjänster. Inköp spelar en viktig roll i det arbetet när det gäller att hantera valet mellan en och flera leverantörer, geografi och relationen med våra leverantörer.

En framgångsrik start – fem viktiga fokusområden för en ny inköpschef

| Blogginlägg

I dagens dynamiska, för att inte säga turbulenta, företagsklimat spelar inköpschefen en central roll. Fokus på sänkta kostnader kontrasteras med starka incitament för att säkerställa en robust, effektiv och inte minst hållbar leveranskedja. Det senare kan till och med innebära ökade kostnader. Att som ny inköpschef lyckas att balansera dessa två motpoler kräver ofta en…