Inköpsbloggen

En inspirationskälla för professionella inköpare

Proaktivt inköp

Nästan till leda får man höra i vart och vartannat sammanhang att inköpare ska vara proaktiva. Proaktivt inköp börjar nästan bli en inköpsfloskel som folk slänger sig med i tid och otid utan att egentligen veta vad man menar. Tittar man i inköpslitteraturen är det faktiskt nästan likadant, många författare skriver om proaktivt inköp utan att egentligen definiera det. Efter att ha läst lite mellan raderna i ett flertal böcker är min slutsats att proaktivt inköp är följande:

  • Motsatsen till reaktivt och passivt
  • Inköpare som föregriper problem
  • Åstadkommer förändringar
  • Självgående, självstartande
  • Initiativtagande
  • Ledningstagande

Flera av de här egenskaperna känner man faktiskt igen om man går tillbaka till inlägget om inköpares personliga egenskaper, dvs de egenskaper som efterfrågas av många uppdragsgivare.

Inom ‘supply chain’ använder man den så populära termen dragande flöde vilken skulle kunna liknas med proaktivitet. Inte bara ur ett materiallogistiskt perspektiv utan även ur ett informationshämtande perspektiv. Istället för att passivt invänta att bli kontaktade av interna intressenter, leverantörer etc så söker vi aktivt upp dem för att binda samman leverans- och värdekedjor.

Sammanfattningsvis tror jag att man kan säga att proaktivt inköp är ett inköp som blivit en ledningsfunktion istället för en stödfunktion, dvs ett modernt inköp.

En kommentar till Proaktivt inköp

  1. >För mig handlar vägen till ett proaktivt inköp om att vända ett ingrott synsätt. Av tradition så säger inköpare: "Kom med en specifikation/behov så ska jag köpa in det på bästa sätt."Men med det resonemanget så kör vi inköp på bara en bråkdel av dess fulla potential.Inköp har en unik möjlighet att identifiera och initiera positiv förändring. Nyckeln är att inköp sitter i en position med fingrarna långt ute i leverantörsmarknaden med en god tillgång till "best practice". Om vi inköpare har en god förståelse för hur vårt eget företag fungerar och vad som är våra affärsstrategier så kan vi hämta in det bästa från världen utanför. Men då måste vi sluta med att "köpa på specifikation". Istället måste vi i ett öppet rsonemang med våra leverantörer berätta vart vi vill och vad vi har för problem. Då blir vo proaktiva – en förutsättning för att få en strategisk betydelse!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Läs mer om inköpsorganisation


Läs mer om kompetens


Dela med dig:
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • email
Skriv ut: Skriv ut:  
  • Ladda ner White paper

  • Verktyg för spendanalys

    Vill Du få kontroll över din inköpsvolym? Behöver Du ett verktyg för spendanalys?
    Spendency