| Blogginlägg

Sänka kostnader via miljökrav

Miljökraven kryper allt längre ner i värdekedjan. För något decennium sen sedan var det bara konsumentnära företag som kravställde, nu kan man följa miljökraven ända ner i gruvschakten där stålet till våra miljöbilar bryts. En del inköpare har ställt sig skeptiska till miljökrav därför att de anser att de fördyrar, men jag har många gånger lyckats bevisa motsatsen.

Ytterst ställer vi miljökrav i våra köp därför att vi har uppdrag att tillfredställa slutanvändare och affärsidéer, men miljökraven har sekundära effekter, de kan faktiskt bidra till sänkta kostnader för företaget. Jag har också funnit att uppfyllda miljökrav kan vara ett sätt att plocka internpolitiska poäng. Många företag redovisar idag sin miljöpåverkan i årsredovisningar, hemsidor etc. Det kan handla om visionära termer men även mer faktiska såsom exempelvis koldioxidbelastning. På detta sätt har det blivit minst lika viktigt att rapportera in mindre miljöpåverkan såsom förbättrad lönsamhet.

Kostnadssänkningarna ser jag framför allt inom den inköpsstrategi som kallas ’demand reduction’ eller behovsminskning. Det handlar alltså om att minska den köpta mängden, något som ofta går hand i hand med miljökrav. Ta exempelvis FM-inköp, där ser man tydliga trender med FM-inköpare som arbetar med att effektivisera värme och ventilation, sensorstyrd belysning, effektiva vitvaror etc, allt med syfte att minska energiförbrukningen och koldioxidbelastningen. IT-inköparna köper energieffektivare datorutrustning med samma syfte.

En annan inköpskategori där jag sett potentiella besparingar är transport. I många fall har övergång till miljöbilar, gasbussar, eltruckar lett till lägre kostnader. Dels är investeringarna ofta billigare, dels brukar bränslekostnaderna bli lägre, så även skatter och avgifter.

Tipsa gärna i kommentarsrutan nedan om fler inköpskategorier där miljökrav kan leda till sänkta kostnader.

Vindkraftspark

Sju tips till inköp för att möta kraven från CBAM

| Blogginlägg

Den 1 oktober 2023 trädde EU:s nya gränsjusteringsmekanism för koldioxid, även kallad CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism) i kraft. CBAM innebär att utsläpp från vissa koldioxidintensiva varor som importeras till EU prissätts på samma sätt som varor producerade inom EU. De kategorier som omfattas av CBAM är initialt järn och stål, cement, gödningsmedel, aluminium, el…

Windturbines sustainability

Vad är CBAM och varför måste inköp agera?

| Blogginlägg

Under hösten har flera delar i EU:s klimatpaket Fit for 55 godkänts. En av delarna är gränsjusteringsmekanismen för koldioxid, även kallad CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism). CBAM innebär att utsläpp från vissa koldioxidintensiva varor som importeras till EU prissätts på samma sätt som varor producerade inom EU. CBAM trädde i kraft i EU den 13…

Bilväg under en tunnel

Bättre onboarding kan minska risk i leverantörsled

| Blogginlägg

I dagens globaliserade affärsvärld är hanteringen av risker i leverantörsbasen av avgörande betydelse för organisationers hållbarhetsarbete och framgång. Organisationer som vill fördjupa sitt samhällsansvar och säkerställa en etisk försörjningskedja måste aktivt hantera potentiella risker i leverantörsbasen. EU:s gröna giv och CSDDD Detta är något som EU har tagit fasta på i sin gröna giv vars…