| Blogginlägg

Processkartor – inköpsprocesser

Jag har fortsatt att fundera på hur man kan åskådliggöra sina inköpsprocesser. Till att börja studerade jag en del litteratur för att se vilka symboler som används mest. Jag kom fram till en samling om ganska exakt tio symboler som verkar vara gängse:

I ett nästa steg kopplas aktiviteter, dokument etc till olika delar av intern och extern organisation. Häromdan berörde jag den så kallade engagemangsmatrisen eller RACI-matrisen som ett sätt att koppla ihop aktivitet och organisation. Ett annat traditionellt sätt är processdiagram där symboler läggs ut på olika rader beroende på vilken enhet som är inblandad:

Six Sigma är en populär verktygslåda ur vilken många projektledare och inköpare hämtar verktyg. Där fann jag en presentationsmodell som heter LIPUK (engelska SIPOC) vilken syftar till att koppla ihop informationsflöden och processteg.
Källmaterial:
Inköpsprocesser

Fokusera på indirekt material för att ta hem besparingar

| Blogginlägg

En modern inköpsfunktion jobbar konstant med att proaktivt identifiera besparingspotential och effektiviseringar inom sin leverantörsbas. Något som såklart är än mer viktigt i en lågkonjunktur. När ekonomin vänder neråt är en av de mest effektiva strategierna att öka fokus på inköp av indirekt material. Indirekt material utgör ofta en stor del av inköpsvolymen för många…

Affärskvinna diskuterar på ett möte

Tail spend: Kostnaden för en stor leverantörsbas blir större och större

| Blogginlägg

En vanlig riktlinje för inköpsavdelningar är att det är viktigt att konsolidera sin spend till ett färre antal leverantörer. Inköp samlar volymer hos färre leverantörer för att få bättre priser och mer effektiva processer, vilket i sin tur sparar organisationen pengar. Trots detta är det inte ovanligt att det smyger sig in några leverantörer som…

EFFSO Tools artikel

Skapa kategorispecifika strategier

| Artikel

Värdet av att arbeta strukturerat med inköpsorienterade kategoristrategier har dokumenterats av många författare och med dessa som ledljus har de flesta inköpsfunktioner ambitionerna att arbeta strategiskt. Trots det saknar många inköpsfunktioner genomtänkta och förankrade strategier för sina kategorier. På EFFSO har vi identifierat tre nyckelområden som gör det lättare att ta fram värdeskapande kategoristrategier. Det…